Sunday, November 14, 2010

AM IUBIT POETUL SI AM URAT OMUL ADRIAN PAUNESCU !

L-am cunoscut si eu. Am facut si un film de televiziune cu poeziile lui.
A fost un geniu al poeziei si un fenomen de masa, A cantat un regim criminal
si a fost interzis apoi de el. De pe la mijlocul anilor ’80 însă, relaţiile poetului cu regimul comunist de degradează. În 1983 a fost realizat filmul documentar de 70 de minute "Cenaclul Flacăra – Te salut, generaţie în blugi", care a fost interzis de autorităţi. Moartea lui Adrian Păunescu a reactivat mistica autorului genial, specifică culturii române. Am pastrat intr-o carte adusa o fotografie acum ingalbenita. Ea cuprine pentru eternitate doua genii.are acum se află împreună, în ceruri: Nichita Stănescu şi Adrian Păunescu. Cei doi sunt, fără doar şi poate, cei mai mari poeţi români moderni, fiind egalaţi în geniu, poate doar de Eminescu.Sincer, m-a durut tare inima atunci când am auzit de boala şi de moartea marelui poet Adrian Păunescu. Am fost odată la unul din cenaclurile sale “Flacăra” şi ţin minte şi acum multe momente din acea seară şi noapte magică. Si totusi...........Trebue sa deosebim poetul si omul Adrian
Paunescu.
A fost primul scriitor care s-a certat cu Nicolae Ceauşescu. Era tânăr, considerat după Nichita Stănescu, poetul cel mai interesant. La o întâlnire a lui Ceauşecu cu scriitorii, Păunescu a polemizat cu Ceauşescu şi la-a scos din sărite de a trebuit apoi să vine Zaharia Stancu şi Marin Preda să îi explice tovarăşului că e un poet mai tânăr, mai nervos. Din acel scandal a ieşit o dragoste pe care nu o meritau nici unul, nici altul.
Nu uit ca am fost pe baricade diferite. La securitate ni se dadeau uneori carti. Singura carte pe care am deschis-o a fost una a poetului. Am recitit-o aproape zilnic timp de un an de zile. Ma gandeam in aceste zile ca acest geniu unic ar fi putut sa aiba un alt destin.Ce s-ar fi intamplat daca nu intr-a in politica? Nu trebue sa mintim si sa ne mintim. Comunismul este echivalent cu fascismul iar comunismul lui Ceausescu a semanat cu cel de al doilea.
Am plecat in America. Am luat cartea cu mine si recunosc ca am recitit-o de multe ori. Am plecat apoi in Japonia si o ceteam intr-un parc din Kiyoto.
A poi a venit Revolutia. el a scapat atunci ca prin urechile acului de la un linsaj public, fiind incoltit de mai multi revolutionari la cativa pasi de Piata Universitatii, langa Ambasada Americii. Intr-o "mea culpa" ce a facut istorie, Paunescu si-a pus in decembrie 1989 cenusa in cap cu celebra expresie: "Sunt un porc. Sunt porcul dumneavoastra de Craciun liber.
Am fost indurerat dar cu cat vom spune adevarul despre acest geniu deacum inteles...vom fi liberi sa-l iubim mai mult.

Robert Horvath DEVA Cineast New York

No comments: