Saturday, March 23, 2013

CINEASTUL ROBERT HORVATH DÈVA ....SPION FRANCEZ !



SECURISTI BUNI, SECURISTI RAI !
SPRE ATENTIA A MILIOANE DE ROMANI !

Nu vreau sa scuz si nici sa acuz. Experienta mea este unica an acest subiect.
Am cumoscut securitatea mai bine decat altii in situatii cu totul dramatice. Am fost pe drept, acuzat de spionaj agravant si o actiune indreptata impotriva lui Ceausescu personal. Cu alte cuvinte viata mea timp de doi ani de ancheta, a
atarnat realmente de un fir de par. Imediat dupa absolvirea facultatii am fost trimes sa fac un film despre nepotul de 8 ani ai dictatorului, un “vestit calusar”. Intamplarea sau destinul a facut ca sa vina in Scornicesti chiar sotii Ceausescu insotiti de cativa tovarasi. In sat era o nunta. Dupa ce a facut cadou un porc nuntasilor si batut o hora, seful statului sa asezat la o masa inbelsugata cu un grup de tovarasi. Dupa ce sa cherchelit a inceput sa vorbeasa vrute …si nevrute. Atmosfera era destinsa si seful mi-a spus ” poti sa filmazi ce vrei pentru ca oricum se taie la protocol “. La un moment dat am auzit ca se vorbeste de o bomba atomica ( romaneasca ). Fara sa gandesc ,instantaneu am apasat pe butonul aparatului de filmat. Aceste cateva minute mi-au schimbat viata pentru todeauna, iar dupa cum am aflat mai tarziu, viata multor altora. Scurtand relatarea, materialul a ajuns dupa cateva luni ( co- productie de film ) in mana serviciului francez. In Septembrie 1977 pe ziua de 13 la ora 13 a inceput perchezitia care a durat exact 13 ore. La un moment dat un tanar ofiter de securitate a fost trimis in debaraua din pivnita, unde ascunsesem copia filmului cu pricina. Dupa cateva minute acesta mi sa adresat extrem de politicos ” Domnule Horvath dupa plecarea noastra arunca la gunoi acesta caseta de film “. Am crezut ca este o provocare ca sa fiu prins asupra faptului. Dar nu a fost asa, acest tanar si-a pus viata in joc ca sa o salveze pe a mea! Comentariul meu poate sa se termine aici.
In 1977 securitatea era deja rupta in doua. O parte a ei vroia sa ma trimita rapid in fata plutonului de executie iar alta vroia sa ma” schimbe” mai ales ca numele meu aparea pe o lista speciala a presedintelui amarican Carter.
Se pare ca optiunea a doua a invins. Inainte de a incheia cu adevarat ,voi face o observatie care ai va face nervosi pe multi si chiar aduce noi dusmani. In comunism ( cu exceptiile de rigoare ) crema societatii si toate valorile faceau parte din securitate sau colaborau cu ea. Numai acceptand acest adevar, destul de greu de rostit de altii ,poate incepe o discutie sincera despre rolul securitatii in societatea romaneasca Cu toate ca consider securitatea ca o organizatie criminala , cred ca este mai imortant ce ai facut in securitate, decat daca ai facut parte din ea.
Cu alte cuvinte au fost SECURISTI BUNI SI SECURISTI RAI .

No comments: